Grote verandering voor ZZP’ers per 1 januari 2025

Ben je momenteel ZZP’er? Lees dan snel verder, want vanaf 1 januari 2025 treden er nieuwe wetten en regels in werking. Als ZZP’er loop je risico als je niet aan deze wet- en regelgeving voldoet. Wat is wel toegestaan, wat niet en welke stappen moet je nu ondernemen?

Wat is op dit moment de wet- en regelgeving als je ZZP’er bent?
De wet DBA is van toepassing op het inzetten van ZZP’ers. Deze wet is bedoeld om opdrachtgevers en zzp’ers duidelijkheid te geven over hun arbeidsrelatie en om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. In de wet DBA wordt er onderscheid gemaakt tussen twee onderdelen:

• Je zet iemand in aan de hand van een arbeidsovereenkomst, al dan niet via een uitzendbureau.
• Je zet een zzp’er in, maar dan moet deze wel echt als zelfstandige werken. Hiermee wordt bedoeld dat je als ZZP’er echt als ondernemer werkt. Denk hierbij aan het zelf bepalen van tarief, de werkwijze en werktijden.

Wat gaat er nu veranderen voor ZZP’ers vanaf 2025
De wet DBA blijft van kracht, maar wat verandert is dat de Belastingdienst per 1 januari 2025 daadwerkelijk gaat handhaven op schijnzelfstandigheid. Dit betekent dat er meer nadruk zal liggen op de vraag of een ZZP’er echt zelfstandig werkt of dat er sprake is van een verkapt dienstverband. De Belastingdienst kan dit doen omdat het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025 afloopt en niet wordt verlengd.

Daarnaast is het per januari 2025 verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering te hebben voor alle zelfstandigen zonder personeel. Deze verzekering moet ervoor zorgen dat ZZP’ers verzekerd zijn tegen inkomensverlies bij arbeidsongeschiktheid.

Wanneer is er sprake van schijnzelfstandigheid?

Om te beoordelen of er sprake is van een verkapt dienstverband, zal de Belastingdienst de criteria uit het Deliveroo-arrest toepassen. Als één of meerdere kenmerken wijzen op een dienstbetrekking, kan de Belastingdienst concluderen dat er sprake is van schijnzelfstandigheid en zullen hier gevolgen uit voortkomen. De relevante criteria zijn:

• De manier waarop de werkzaamheden en werktijden worden bepaald.
• De mate waarin het werk en de persoon die het werk uitvoert geïntegreerd zijn in de organisatie.
• Wordt het werk persoonlijk uitgevoerd of kan het ook door een vervanger worden gedaan.
• Hoe is het contract tot stand gekomen en was er ruimte voor onderhandeling.
• De hoogte van de beloning.
• Loopt de persoon die de werkzaamheden verricht daarbij commercieel risico (ondernemersrisico)

In de beveiligingssector loop je al snel het risico op schijnzelfstandigheid. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je werkt met een toegangspas van de organisatie, de kleding van de organisatie draagt, wordt ingepland door de organisatie en de instructies op de locatie volgt. Al deze factoren duiden op schijnzelfstandigheid. Het is daarom verstandig dat je als ZZP-beveiliger goed nadenkt over de toekomst. Momenteel worden er al maatregelen genomen met betrekking tot de inzet van ZZP’ers in de beveiliging. Beveiligingsbedrijven moeten hierop anticiperen, omdat de boetes zo hoog kunnen oplopen dat dit aanzienlijke gevolgen kan hebben. Het naleven van de wet- en regelgeving is verplicht om boetes te vermijden; het is geen kwestie van keuze.

Hoe kan The Flying Dutchman @Work helpen?
Ben je momenteel ZZP’er en op zoek naar mogelijkheden om te voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving die per 2025 ingaat? Dan ben je bij The Flying Dutchman @Work aan het juiste adres. We bieden ZZP’ers een detacheringsovereenkomst of projectovereenkomst aan in loondienst onder de volgende voorwaarden:

  1. Je gaat akkoord met een (parttime) loondienstverband. We schalen je in op basis van kennis en ervaring, conform de CAO Particuliere Beveiliging.
  2. Je mag daarnaast nevenactiviteiten blijven uitvoeren.
  3. Je kunt zelf aangeven op welke dag(en) je beschikbaar bent.
    Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact op met één van onze medewerkers.